- ראשית בוא נתחיל ונאמר שהכתבה הקרובה באה לעשות סדר לכל הנוגע בדבר- בכל מה שקשור לפתיחה והקמה של סטודיו לאימונים\חדר כושר .
אם החלטנו ללכת על צעד משמעותי של הקמת חדר כושר\הקמת סטודיו לאימונים הראשון שלנו אנחנו צריכים לקחת בחשבון המון המון חשובים כגון :
גודל המקום מול יחס ההשקעה הראשוני , נגישות של המקום(חייב), location ועוד.
בכתבה הבאה אני הולך לעשות לך סדר בדברים ואנסה לעשות סדר על מנת שהדברים יעבדו כפי שצריך לפי שלבי עבודה .
- השלב הראשון : לפני שאנחנו נגשים לכל הרעיון אנחנו צריכים להפוך “לעסק מורשה” או חברה בע”מ מכיוון שאנחנו הולכים לקנות המון דברים לטובת העסק ואנחנו עלולים לקבל החזרי מעמ מאוד משמעותיים שאנחנו נוכל להשתמש בהם בהמשך הדרך לטובת העסק שלנו (מאוד חשוב ).
- השלב השני : מציאת מקום מנצח – בטח אתם מכירים את המושג הזה “מציאת מקום מנצח” בעצם זה אומר שתמיד יהיו מקומות פחות ראליים וכאלה שיותר, תמיד יהיו חסרונות ויתרונות . מה שחשוב בכל הסיפור הזה הוא להתייחס לכמה פרמטרים סופר חשובים :
- מיקום– זאת אומרת שאם המיקום נמצא במקום מסויים ,שסוחף לתוכו קהילה\קהל מסויים זה דבר שעלול להשפיע על מהות העסק לטובה או לרעה.
לדוגמא: ראינו מיקום שקרוב מאוד לקרבת לימודים (נגיד אוניברסיטה ) משמע הקהל החזק שלנו כנראה עלול להיות אנשים מאותו מיקום – לכן אנחנו נייחס לזה חשיבות רבה .
או לדוגמא (לי זה קרה לאחרונה בפרוייקט מסויים) אם אתם מזהים תהליכי בנייה בקרבת הנכס שלכם זה מעיד על איכולוסים קרובים משמע –זוגות צעירים משמע קהל צעיר -יתרון מאוד משמעותי – אני מניח שהבנו את הרעיון בכללי .
- נגישות : חברה עדיף לא להתעסק עם זה יותר מידי לכל עסק חייב שיהיה נגישות “לפי חוק הנכים ” חייב שיהיה הנגשה מאוד ברורה בבית העסק (עדיף להביא איש מקצוע לנושא זה )
אם אין תשתית להנגשה עדיף מראש לא להתקרב לנכס הנ”ל.
- מצב הנכס – זה פרמטר פחות קריטי כי כמובן אפשר להפוך כל נכס לארמון, אבל יש פה אבל גדול צריך לראות האם אנו נדרש להשקיע בפרמטרים שלא היינו אמורים להשקיע מלכתחילה כמו לדוגמא : אם אנחנו מקבלים נכס ברמת המעטפת ,(נכס ללא תשתיות כלל) אנו נדרש לייחס לזה חשיבות ונצטרך לבוא חשבון מול בעל הנכס בהמשך דרכנו שיבוא לידי ביטוי בשכירות וכדומה .
- עלויות– וכמובן החלק הכי חשוב זה עלויות כמובן זה החלק האחרון בהכל כיוון שאם כל הפרמטרים ממלאים את שביעות רצוננו אבל העלויות השוטפות (ארנונה , חשמל מים מיסים נוספים שנדרש לשלם) הם עולים על המצופה (נדון על זה ) אנו נדרש לחשב מסלול מחדש . מומלץ לקבל ייעוץ מאיש מקצוע בנושא בחירת ציוד לסטודיו.
וכאן אני מסכם לכם את החלק השני בתהליך .
השלב השלישי: בדיקת כדאיות הכלכלית ועלויות לאחר שבדקנו נכס מסויים אנחנו נבקש מבעל הנכס לגעת מהם העלויות הנדרשות בפנינו לשלם על בסיס חודשי כדי להחזיק את המקום אני ארשום לכם כאן כעת את העלויות הקבועות שנהוג לקחת בנכסים :
- שכ”ד
- ארנונה
- חשמל
- מים
- דמי ניהול חודשים
בלי שום קשר אנחנו נחשב גם את העלויות הנוספות שיש לנו ללא קשר לעלויות אלה כגון : פרסום \עובדים\ רואה חשבון וכמובן שיש עוד עלויות לכן חברים חשוב להתחיל להכין את התוכנית העסקית+שלבי עבודה לפרויקט טרם חתימה מכיוון שאם אנחנו מגלים כמו שרשמתי בשלב הקודם שהעלויות גבוהות מהצפוי אנחנו נשקול שנית את לקיחת אותו נכס .
מה שצריך לעניין אותנו בשלב העלויות הקבועות זה כמות העלויות הקבועות חלקי עלות מנוי שזה בעצם יגיד לי כמה מנויים אני חייב לגייס טרם הפרויקט מוכן כדי שלפחות אני אהיה מאוזן.
דוגמא :
עשינו חשבון של כל המיסים של בית העסק הקבועים= 15,000
מחיר מנוי = 400 ₪ בחודש
15,000/400=38 (מעוגל)
מה שזה אומר שנתונים הנ”ל אנחנו נדרש להכנס לסטודיו עם 38 מנויים בשביל להיות רק מאוזנים .
עכשיו הנוסחא פשוטה ככל שאני אצטרך לגייס יותר מתאמנים כגדי להיות מאוזן זה רק עלול לגרום לכם להבין כמה אתם רחוקים מסגירת העסקה -נורא פשוט.
השלב הרביעי : אחרי שעשינו את הבדיקות לפי שלב מס’ 2 נצא מנקודת הנחה שיש “מתווך” בתמונה שמסיע לנו בכל התהליך ואנחנו נדרש לבקש ממנו את חוזה\הסכם ההשכרה מול בעל הנכס ומפה אנחנו מתחילים להכנס לשלב משא ומתן לגבי תנאי השכירות\ מחירים\ועלויות שנדרש.
השלב הרביעיי הוא מאוד קריטי לכיוון שכל טענה שתרשם בהסכם במודע אנחנו נדרש להיות מחויבים וטוטליים אני אציין פה רשימה שלטעמי חייבים להשים עליה קווים אדומים לפני שחותמים על הסכם זה :
- אם אתם מקבלים נכס ברמת מעטפת(זאת אומרת ללא תשתיות חשמל מים וכדומה ) ההמלצה שלי זה לדרוש מבעל הנכס לקחת על עצמו את כל העבודה אבל מה שהוא ידרוש ממכם זה ליקר מעט את מחיר השכירות שלכם לתקופה מסויימת זה הרבה יותר כדאי תזרימית כיוון שלכם כעסק להקים אופרציה כזו תזרימית לא תהיה חכמה ובלי שום קשר אם יום אחד תרצו לעזוב כל התשתיות יישארו בבית העסק .
- קבלת גרייס מבעל הנכס – שזה בעצם אומר שבתוקפת ההקמה נהוג לא לשלם את המיסים השוטפים של בית העסק עד שהפרויקט מוכן ובעל הנכס מודע לעניין וגם מאוד מעוניין שתכנסו לכן לא אמורה להיות סיבה לסירוב אבל גם חשוב להציב שאלה זו למען הסר ספק וכמובן שסעיף זה ירשם בהסכם .
- ערבויות – בעל הנכס ידרוש ערבויות (נדון על זה בהמשך שנגיע להשקעה ) לכן חשוב שגם נושא ההערבויות שבעצם זה כסף שבעל הנכס ידרוש מראש זה כסף שאמור וחייב לחזור אליכם ביום שמערכת היחסים בינכם תגמר .
המלצה שלי ברגע שיש לכם הסכם כזה תעבירו אותו לעורך דין מטעמכם שידאג לכל האינטרסים החשובים שלכם .
שלב החמישי: לאחר שעברנו על הנכס וכל השלבים שרשמתי עברו בהצלחה והגענו להסכמות מול בעל הנכס עכשיו אנחנו נדרשים להכנס לשלב ההקמה .
חברה בגדול יש נוסחא מספרית להקמה ארשום לך אותה פה כמובן שתמיד יש סטיות של שמאל או ימין אבל המספרים הם די ברזל .
על כל מטר שתקחו תדרשו לשלם בין 1000-1500 שקלים וזה כמובן אמור לכלול את כל עלות ההשקעה הראשונית בדרך כלל .
קודם כל בואו נפרוט את כל העלויות ההשקעה הראשוניות ולאחר מכן אציג לכם דוח שהכנתי עבורכם .
עלויות השקעה להקמת סטודיו לאימונים מוערכות לפי 100 מ”ר:
- קבלן עבודות : עיצוב של התקרה (אופציונאלי) ,בניית שירותים ומלתחות , צבע ,התקנת תאורה וחיבור מערכת הגברה וכל עבודת הנדימן שתדרשו לעשות – 30,000-60,000
- תאורה אם אנחנו נלך על מודל של 100 מטר נדרש לקחת בהערכה גסה כ5\4 מנורות שוב חברים ברגע שתגשו לקבל הצעת מחיר החברה תשלח נציג מטעמה שיצג לכם הצעות מחיר- 1000-3000 שקלים ליחידה .
- מערכת הגברה גם אותו סיפור תדרשו שיגיע נציג מטעמם לתת הבחנה לכל הגברה רצויה לפי מ”ר זה היינה לפי 4 \5 יחידות – 2000-1500 שקלים ליח’
- קניית ציוד – חברה פה עדיף לבדוק כמה מקומות זה גם תלוי מה הקונספט שלכם כי אם אתם לא מעוניינים ציוד כח כמו: ברזלים ומוטות וכדומה אז העלויות שלכם יקטנו אבל תרצו ריגים ופלטות וכדומה המחיר יטפס מעט לכן הערכה שלי -40,000-70,000 שקלים להערכה של 100 מטר . בלי שום קשר תמיד אפשר לבצע השלמות לאחר תקופה מסויימת תוך כדי שנכנסים לקוחות חדשים .
- רצפה – בדרך כלל אותם ספקי ציוד מחזיקים רצפות גומי ויש המון סוגים יש יקרים יותר ויש פחות מה שאותכם צריך לעניין שהגומי לא יפלוט ריח כי ה סתם יתן תחושה לא נעימה -100-200 לא כולל התקנה והובלה .
- עלויות אחרונות -ספקי משנה דמי תיווך ופרויקטור לכל הפרוייקט במידה ולקחתם- 10,000-20,000.
- ערבות בנקאית -ערבות בנקאית בדרך כלל מוערכת כחודש כפול שלוש זה מה שבדרך כלל נהוג לקחת וזה מה שיבקשו .
- ו cash bank- שזה בעצם אומר שאני משאיר את החשבון בנק של החברה בפלוס חיובי הנוסחה שאני אוהב להשתמש : זה סה”כ כל העלויות הקבועות כפול 3 חודשים ומשמה העסק כבר עלול ויכול להתאזן מעט ויכול להתחיל לגלגל את הכסף.
סטודיו -100 מטר | |||
כמות | סכום | סה”כ | |
שיפוץ כללי : קירות גבס , ,צבע , חיבור מערכת הגברה ותאורה שירותים | 1 | ₪ 50,000.00 | ₪ 50,000.00 |
תיאורה | 5 | ₪ 1,500.00 | ₪ 7,500.00 |
מערכת הגברה | 4 | ₪ 1,800.00 | ₪ 7,200.00 |
עלות הקמה-ייעוץ | 3 | ₪ 5,000.00 | ₪ 15,000.00 |
ציוד קומפלט | 1 | ₪ 50,000.00 | ₪ 50,000.00 |
ריגיים מודלירים +התקנה | 4 | ₪ 5,000.00 | ₪ 20,000.00 |
ערבות בנקאית פתוח למשא ומתן | 3 | ₪ 8,000.00 | ₪ 24,000.00 |
תיווך | 1 | ₪ 5,000.00 | ₪ 5,000.00 |
כסף שאמור לשבת בחשבון הבנק לתקופת ההסתגלות הראשונית))cash bank=FC*3 | 1 | ₪ 50,000.00 | ₪ 50,000.00 |
₪ 228,700.00 |
זהו חברים זה עד כאן להפעם בכתבה הבאה נדבר על החלק הכי חשוב וזה ההתכנות הכלכלית של הנושא -היום שאחרי ,פרייסילים והכנה של תוכנית העסקית.